[Sos ensenyament GRAN.]

15/02/2012

Vāries raons per fer-li butifarra al nou ministre d’educaciķ

Un cop repasses el currículum del nou i flamant ministre d’educaciķ del PP, el Sr. Wert no li pots escatimar mčrits sociolōgicament parlant. Jo no posaré en dubte la seva vālua al cap davant dels organismes sociolōgics que ha presidit, ni la seva vālua en la seva cātedra de Sociologia. Ara bé el que sí poso en dubte és el seu tarannā democrātic davant del ministeri d’educaciķ. Ministeri que per altre banda, ja ens han demostrat tots que el consideren un ministeri de segona.

Recordo quan estava a la universitat i d’això ja fa uns quants anys, que aquest país preparava el que en vam anomenar la LOGSE, una llei que hagués estat fantàstica si hagués nascut amb els recursos necessaris. Ara, vint-i-pico anys després no l’analitzarem perquè a mesura que han anat passat mandats la pobre llei ha anat perdent lletres: LOGSE, LOCE, LOE,... i som-hi, vinga canvis! En aquest país no hi ha cap tipus de consideració pel que és l’educació, aquí tothom la canvia segons bufa el vent, ara bé als pobres mestres i professors els anem atabalant amb canvis en pro de la qualitat i en pro de millora de resultats (ara està de moda parlar d’indicadors) per així poder-nos emmirallar amb Finlàndia, el país motor d’Europa en matèria educativa. Senyors! que Finlàndia té un respecte molt gran vers l’educació i els seus professionals així com pels seus alumnes i la llei d’educació no es toca des de fa 20 anys, només s’incorporen aquells canvis que imperiosament necessita el sistema. Els recomano la lectura de la contra de la Vanguardia del dia 14 de gener a Timo Riiho, catedràtic que analitzava l’educació finlandesa.

Però bé, continuem analitzant les últimes proclames del nostre ministre: allargarem el batxillerat i la FP a 3 anys, però no ho farem per darrera, no… sinó que la gran idea és la següent. Per una banda els 4 cursos d’ensenyament obligatori passaran a ser-ne 3 de comuns i un quart on els alumnes els separarem segons vulguin fer FP o batxillerat. Alguns podrien pensar que això en certa manera ja s’està fent, que de fet molts instituts el 3r i 4t d’ESO separen els seus alumnes per nivells i rendiment. Aquesta però no és la idea, la idea és que el 4t d’ESO passarà a ser el 1r de Batxillerat o el 1r d’FP. Què vol dir això realment? Vol dir que el que d’ara endavant tindrem seran 3 cursos d’ESO un 1 de Batxillerat o FP en el tram de l’obligatorietat (perquè cal que no oblidem que l’educació és obligatòria fins els 16 anys, edat en què qualsevol persona pot accedir legalement al món laboral).  Això si en fem una anàlisis una mica més profunda ens genera una mar de dubtes:

1.- Estem obrint la porta al concert de les escoles privades de batxillerats i formació professional? M’explicaré, si tu concertes un curs obligatori d’uns estudis que fins ara eren postobligatoris, com ho gestionaràs tot plegat si no és concertar-ho tot?. I desenganyem-nos tothom sap que és més barat el concert que el cost real que té una plaça en l’ensenyament públic. Ara bé tothom sap també, que si les noves politiques educatives van cap a afavorir concerts i escoles privades, ja podem anar preparant l’enterrament del nostre sisteme públic d’educació. Enterrarem allò que la constitució diu que és un dret per a tothom.

2.- Com es duran a terme aquests estudis de 1r d’FP? Els de 1r de Batxillerat no em preocupen gaire perquè són bàsicament teòrics i de poca pràctica. I per sort els companys de comuns, aquells companys que imparteixen classes a ESO i BAT de matèries comunes estan sobradament preparats per desenvolupar-ho, i els espais que es requeriran són bàsicament aules noramls. Però i la FP?  Necessitem uns tallers i unes instal·lacions, i una adaptació curricular que em preocupa més. Actualment força dels alumnes que ens arriben a la formació de grau mitjà (la que es fa després de la ESO) presenten força mancances per seguir amb èxit uns estudis professionalitzadors, i ara el que volen fer és baixar l’edat i desenganyem-nos el nivell també tindrà força que dessitjar. I què els ensenyarem? Això vol dir nous currículums? Algú  ha pensat que a Catalunya des de fa 5 anys que vam començar amb la nova FP LOE, encara no tenim decretat cap títol? Algú s’ha parat a pensar que fa 5 anys que maregem la perdiu amb els canvis i que aquests encara no han acabat? Com es lligarà tot plegat? Què vol dir 1r d’FP? Aquests alumnes amb 15 anys deixaran les assignatures instrumentals?  Ufff, que algú m’ho expliqui amb calma perquè per ara només hi veig la intenció que comentava en el punt anterior.

Continuem amb les noves proclames: el canvi de l’assignatura d’educació per la ciutadania per Educació Cívica i Constitucional i ensenyament bilingüe (espanyol i anglès).

En el primer cas tornem a canviar currículums tornem a marejar la perdiu amb una cosa que funciona, que el que fa és fomentar els valors ciutadans i crítics i la canviem per una altra cosa que segurament serà una proclama dels principis del partit al govern. Ho haurem de seguir d’aprop, però mentrestant els professors i mestres, a més de patir les retallades el que sí que segur que patirem serà aquest nou capritx del PP.

I  pel que fa a l’ensenyament bilingüe, i en el cas de les autonomies amb llengua vehicular pròpia trilingua, aquí sí que tenim un problema i gros. Aquí tenim un problema greu perquè d’entrada el PP ja va anunciar que durant aquesta legislatura lluitaria i invertiria molts esforços perquè a Catalunya es pogués estudiar en llengua castellana i ningú es vegi obligat a estudiar en català. Al nostre país tenim un sistema d’immersió lingüística que funciona i molt bé que ho fa des de fa més de 20 anys. Un sistema que assegura un mitjà d’integració en la societat i cultura catalana igual per tothom. Un sistema que ha costat molt de consolidar i que haurem de vetllar i sumar esforços perquè ara des de Madrid en un tres i no res no el puguin desmuntar. Sembla que vulguin acabar una feina que els va quedar pendent fa més de 50 anys: la supresió i l’aniquilació de la llengua i la cultura catalana. Ara estaria bé que no ens deixéssim enganyar, aquesta proclama de l’educació en un sistema bilingüe castellà i anglès, rebaixa les hores de català i quedarà relagat com a una assignatura més i no se li dedicaran les hores que es mereix com a llengua vehicular de la nostra escola. Escola catalana en la que el català ha de ser l’única llengua vehicular de l’ensenyament a Catalunya.

Bé, aquest és el panorama que ens espera als mestres i professors catalans. El futur que ens espera mentre continuem sota el jou d’aquest país veí en el que és més interessant invertir en el tren d’alta velocitat (i tothom sap perquè s’hi ha invertit, en quins trams s’ha invertit i de qui eren els terrenys on s’han aixecat aquestes estacions i aeroports fantasmes) i no en escoles i educació pública.

Des d’IPS només ens queda una gran feina per fer: proclamar als 4 vents que ara més que mai lluitarem perquè l’educació del nostre país sigui gratuïta i de qualitat, més que mai hem d’estar amatents i denunciarem qualsevol intent de privatització que vagi en detriment del dret de tothom d’accedir a aquesta educació pública i de qualitat. Des d’IPS també encoratjarem als nostres alcaldes i als nostres governants que no permetin aquesta segregació lingüística en les escoles que vol imposar el PP.

Ho sento però optimista no m’hi sento avui  amb el futur de la meva feina, ho sento companys i companyes però s’acosten mals aires per l’ensenyament públic català. Alguna cosa put, i molt ,en aquest nostre petit regne.

Eva Rigau

Independents Per Salt - CUP Salt
Ens pots trobar a:
Casal independentista de Salt
Carrer Llarg 41
17190 de Salt

independentspersalt@gmail.com

Enllaços: